Pióra wycieraczek – o czym warto wiedzieć przed zakupem?

Skutecznie działające pióra wycieraczek zapewniają dobrą widoczność oraz komfort podczas podróży w trudnych warunkach atmosferycznych. Sprawność wycieraczek znacznie spada już po około sześciu miesiącach eksploatacji, dlatego najlepiej wymieniać je dwa razy w roku. Gdy zauważymy, że nasze pióra pozostawiają smugi, nie zbierają dokładnie wody z szyby,  przeskakują po szybie lub mają naderwaną gumkę oznacza to, że najwyższy czas na ich wymianę.


Zakup piór wycieraczek wcale nie jest prostą sprawą, zwłaszcza w przypadku pojazdów nowszej generacji. Spowodowane jest to różnorodnymi mocowaniami oraz rozwiązaniami konstrukcyjnymi wycieraczek zależnych od producenta. Kupowanie piór wycieraczek w supermarketach nie zawsze okazuje się trafionym rozwiązaniem, gdyż najczyściej te produkty są marnej jakości, również sam dobór odpowiedniego rodzaju może sprawić nieco trudności. W konstrukcji wycieraczek możemy wyróżnić ich trzy rodzaje: szkieletowe, bez przegubowe i hybrydowe.

-  Szkieletowe ( klasyczne)

W ich konstrukcji możemy wyszczególnić dwa elementy: szkielet metalowy i gumkę, która jest osadzona na szkielecie. Jest to najbardziej klasyczne rozwiązanie, lecz siła docisku ramienia nie jest równomierna na całej długości gumki, spowodowane jest to konstrukcją szkieletu. To rozwiązania stosowane jest w starszych modelach aut.

- Bezprzegubowe (płaskie)

Budowa takiego typu wycieraczek jest zwarta, mocowanie wycieraczki jest przytwierdzone bezpośrednio do elementu elastycznego, na którym jest mocowana gumka. Taka budowa zapewnia lepszą aerodynamikę w porównaniu do klasycznych wycieraczek. Opływowy kształt zapewnia lepszy docisk wycieraczki do szyby podczas jazdy. Wycieraczki bezprzegubowe mają ładniejsza stylistykę oraz nie rdzewieją. Największą zaletą wycieraczek bezprzegubowych jest równomierny docisk wycieraczki do szyby.

- Hybrydowe

Najnowsza konstrukcja łączącą wyrafinowaną konstrukcję z nowoczesna stylistyką. Konstrukcja pióra zapewnia całkowite osłonięcie gumki ponieważ szkielet jest zintegrowany z obudową, powoduje to również równomierne przyleganie do szyby. Sztywna gumka zapewnia skuteczne wycieranie.

Jakie pióro do mojego modelu auta?

W samochodach starszych generacji wykorzystywany jest najczęściej typ mocowania „ucho” lub „bagnet”, w takim przypadku stosujemy wycieraczki klasyczne. Jest jednak możliwość zastosowania wycieraczek płaskich o ile producent piór wycieraczek w komplecie dodał specjalny adapter do danego typu mocowania. Trzeba również wspomnieć, że nie w każdym starszym aucie można zastosować płaska wycieraczkę, spowodowane jest to wypukłością szyby. Przy bardzo wypukłych szybach płaska wycieraczka może się źle wykładać na szybie. Można to weryfikować sprawdzając w katalogu producenta czy plaska wycieraczka jest polecana do naszego samochodu. Przy zakupie kierujemy się długościami wycieraczki lewej i prawej.

W samochodach nowszych generacji można spotkać wiele różnorodnych mocowań, aby odpowiednio dobrać wycieraczki trzeba sprawdzić jakie mocowanie zostało zastosowane w naszym samochodzie. Przy zakupie wycieraczek mamy dwie możliwości: kupno zestawu dedykowanego do konkretnego modelu, lub zakup pojedynczych wycieraczek typu multiclip. Rozwiązanie multiclip zapewnia integralność wycieraczki do wielu modeli aut