Dlaczego przepalają się żarówki? Jak temu zapobiec?

Najczęściej z powodu wysokiego napięcia w instalacji! Przy 14,4 V trwałość żarówek skraca się bardzo szybko, a to przecież napięcie, jakie występuje w wielu samochodach i którego nie można zakwalifikować jako usterki. Im wyższe napięcie zasilania, tym jaśniej świecą żarówki w reflektorach i droga oświetlona jest lepiej.


Jakie żarówki do reflektorów wybrać?

W przypadku żarówek do reflektorów mamy wśród markowych produktów wyjątkowo duży wybór różnych rodzajów i modeli. Są więc standardowe, są takie, które gwarantują lepszą wydajność reflektorów, są żarówki niebieskie, wreszcie – są modele o 3-4-krotnie przedłużonej trwałości w odniesieniu do standardowych. W przypadku żarówek do reflektorów obowiązuje zasada: im więcej światła na drodze, tym niższa trwałość. I odwrotnie. Wyższe napięcie oznacza, że żarówka świeci jaśniej, można z powodzeniem zaryzykować założenie do reflektorów żarówek, które będą świecić dłużej i mimo to cieszyć się stosunkowo niezłym oświetleniem.

Sprawdzenie alternatora w przypadku słabego światła z reflektorów.

Oczywiście, zanim zaczniemy eksperymentować z używaniem żarówek o wyższej trwałości, warto zmierzyć napięcie ładowania w samochodzie. W tym celu bierzemy multimetr i w trybie pomiaru napięcia łączymy jego końcówki z biegunami akumulatora – oczywiście przy pracującym silniku. Taki pomiar powinien nas upewnić, czy zmiana rodzaju żarówek ma sens. Może się okazać, że napięcie w naszym aucie nie mieści się w sensownych granicach i przede wszystkim należy wymienić regulator napięcia.

Z jakich powodów żarówki się przepalają?

Zabójcze dla żarówek jest jednak nie tylko stałe stosunkowo wysokie napięcie w instalacji, lecz także skoki napięcia pojawiające się np. przy uruchamianiu lub wyłączaniu silnika lub różnych urządzeń. Jeżeli w naszym samochodzie napięcie jest niestabilne i pojawiają się nagłe jego wahania, zdecydowanie warto odwiedzić elektryka. Być może konieczne okaże się zastosowanie jakiegoś „patentu”, który sprawi, że skoki napięcia będą mniejsze lub całkiem znikną, a być może po prostu wystarczy usunąć usterkę.

Jest jeszcze jeden powód szybkiego przepalania się żarówek: wstrząsy. Nadmierne drgania zwykle spowodowane są zastosowaniem kół z oponami niskoprofilowymi, utwardzonego, obniżonego zawieszenia, zbyt wysokiego ciśnienienia powietrza w oponach albo np. uszkodzenia mocowania reflektora. Bujająca się, albo trzęsąca się lampa nie wróży żarówkom niczego dobrego!

Nie dotykamy szkła żarówki halogenowej.

Najczęstszym błędem jest dotykanie szkła żarówek podczas montażu gołymi palcami. Nigdy nie są one idealnie czyste, a znajdujące się na nich zanieczyszczenia łatwo przylegają do szkła i ograniczają odprowadzanie przez nie ciepła, wydzielającego się w ogromnych ilościach wewnątrz bańki żarówki. To powoduje przegrzewanie włókna żarnika i bardzo skraca okres jego eksploatacji. Wymieniając żarówkę należy nową trzymać zawsze tylko za metalowe części. Aby uniknąć przypadkowego zanieczyszczenia szkła, można trzymać żarówkę przez czystą ściereczkę, np. chusteczkę do nosa lub posługiwać się czystymi płóciennymi rękawiczkami. Czy już wiecie, dlaczego przepalają się żarówki? Najczęściej z powodu wysokiego napięcia w instalacji! Zaleca się szczególnie w okresie zimowym częstszy przegląd instalacji oświetleniowej. Żarówki wymieniane pojedyńczo szczególnie reflektorowe ulegają szybszemu zużyciu. Zaleca się wymianę dwóch żarówek jedncześnie na nowe, zostawiając używaną jako zapasową, zmiany temperatury i wilgotności powietrza powodują również przepalanie się żarówek. Zwykle zwracamy uwagę na żarówki w samochodzie w momencie kiedy są przepalnone. Profilaktyczne sprawdzanie stanu żarówek uchroni nas przed utratą oświetlenia podczas podróży. Instalacje oświetleniowe często ulegają tzw. procesowi utleniania się styków elektrycznych. Zaleca się kontrolne ich oczyszczanie w celu poprawy przepływu prądu. Stosowane są do tego różnego rodzaju preparaty oczyszczające i zabezpieczające styki elektryczne.