Dlaczego nie należy zwlekać z wymianą świec zapłonowych?

Ocena wyglądu świec zapłonowych umożliwia określenie ich stopnia zużycia, oraz pozwala ocenić pracę silnika i wykryć poważne usterki i awarie. Czym grozi zwlekanie z wymianą świec? Świece to podzespoły, które mają niebagatelne znaczenie dla zapewnienia poprawnej pracy jednostki napędowej. Niektórzy jednak zapominają o ich regularnej wymianie. Czym mogą grozić tego typu zaniedbania?


Czym grozi zwlekanie z wymianą świec?

Świece to podzespoły, które mają niebagatelne znaczenie dla zapewnienia poprawnej pracy jednostki napędowej. Niektórzy jednak zapominają o ich regularnej wymianie. Czym mogą grozić tego typu zaniedbania?

Świece zapłonowe i ich zasada działania

W silnikach benzynowych stosuje się świece zapłonowe, najczęściej po jednej na każdy z cylindrów. Jednostki napędowe tego typu nie są bowiem w stanie samodzielnie wypalić mieszanki, gdyż charakteryzują się stosunkowo niskim stopniem sprężania w cylindrze. Zapłon ma zatem charakter iskrowy, a więc potrzebny jest czynnik zewnętrzny, który zapali mieszankę paliwowo-powietrzną.

W tej kwestii z pomocą przychodzą świece zapłonowe wytwarzające iskrę w wyniku wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami, w które są wyposażone. W praktyce pracują one nieustannie w czasie, kiedy silnik jest uruchomiony, stąd ich żywotność jest mocno ograniczona. Podstawowe modele wytrzymują przebiegi ok. 30–50 tys. km, natomiast produkty uszlachetniane (np. irydowe, platynowe) są w stanie działać bezawaryjnie nawet po 100 tys. przejechanych kilometrów.

Ceny świec nie są wysokie i wahają się od 10 do 30 zł/szt.

Efekty zaniedbań świec zapłonowych

Widząc, jak ogromną rolę świece zapłonowe spełniają w silniku benzynowym, można wyobrazić sobie, że awaria choćby jednej z nich wpłynie natychmiast na pogorszenie pracy jednostki napędowej. Pierwszą oznaką zaniedbań jest szarpanie podczas jazdy. Jeśli świeca nie działa poprawnie, to jednocześnie nie jest w stanie zapalić mieszanki, a więc motor będzie miał problem z równą pracą. Podobna sytuacja będzie mieć miejsce podczas odpalania silnika. Stopione czy pokryte nagarem świece mogą nie dać sobie rady z jego uruchomieniem.

Mniej efektywny zapłon mieszanki przełoży się także na pogorszenie parametrów charakteryzujących silnik. Jeśli więc zauważalny jest nieuzasadniony wzrost zużycia paliwa bądź spadek osiągów, to znak, że czas bliżej przyjrzeć się kondycji świec w samochodzie. Co ważne, ich wymianę można przeprowadzić samodzielnie. Dostęp do nich pod maską jest z reguły łatwy, a wykręcenie i wkręcenie podzespołu wykonuje się przy pomocy specjalnego klucza.

Przy prawidłowo dobranej wartości cieplnej świecy oraz prawidłowej pracy silnika, świeca powinna mieć barwę jasnobrązową, szarobiałą lub szarożółtą. Zarówno elektrody jak i izolator nie noszą śladów uszkodzeń, takich jak: pęknięcia, nadtopienia, itd. Na świecy i jej elektrodach nie gromadzą się zanieczyszczenia. Przerwa pomiędzy elektrodą masową, a środkową mieści się w normie ustalonej przez producenta.