Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Elementy układu hamulcowego – tarcze, klocki oraz szczęki i bębny ulegają zużyciu podczas normalnej eksploatacji pojazdu, dlatego warto regularnie sprawdzać ich stan. W tym artykule poświęcimy uwagę klockom i tarczom hamulcowym.


Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Zużycie klocków hamulcowych można poznać po metalicznym pisku podczas hamowania, którego przyczyną są metalowe blaszki, które po zużyciu warstwy ciernej klocka stykają się bezpośrednio z tarczą hamulcową.

Wiele pojazdów posiada specjalną kontrolkę na desce rozdzielczej, której zaświecenie sygnalizuje zużycie klocków.

Kiedy wymieniamy tarcze hamulcowe?

Wymiana tarcz jest konieczna, jeśli podczas hamowania wyraźnie wyczuwalne jest drżenie kierownicy, a czasem także nadwozia, oznacza to, że tarcze są zwichrowane czyli mają znaczne bicie półosiowe, co przekłada się na wydłużenie drogi hamowania.

Stan tarcz trzeba koniecznie sprawdzać przy okazji wymiany klocków. Jeśli mają one na powierzchni rowki, wyżłobienia lub tarcze są wyraźnie cieńsze to tarcze kwalifikują się do wymiany. Stopień zużycia widać np. na krawędziach tarcz, które są grubsze niż reszta powierzchni.

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych.

Wymiana tarcz i klocków nie należny do zbytnio skomplikowanych operacji. Wystarczą nam podstawowe narzędzia. Warto również zaopatrzyć się w specjalny smar do układów hamulcowych np. Textar Ceratec lub K2 Cera. Przy wymianie klocków osi tylnej w pojazdach z zintegrowanym hamulcem postojowym należny zaopatrzyć się w przyrząd do cofania tłoczków hamulcowych.

Operację rozpoczynamy od ustawienia samochodu na twardej i równej powierzchni. Następnie zabezpieczamy samochód przed stoczeniem klinami. Pamiętajmy, że klinujemy zawsze koło po przekątnej koła które zamierzamy naprawiać!

Następnie zdejmujemy kołpak maskujący lub dekielek w alufeldze i luzujemy koło. Umieszczamy lewarek w miejscu określonym przez producenta samochodu, i unosimy pojazd. Następnie podstawiamy podstawkę najlepiej pod ramę pomocnicza zawieszenia i opuszczamy pojazd. Pamiętajmy, że prace wykonywane na pojeździe uniesionym tylko na podnośniku są niedopuszczalne!

Odkręcamy koło, które wcześniej poluzowaliśmy. Teraz mamy na wierzchu cały mechanizm hamulcowy. Rozpoczynamy od wstępnego oczyszczenia. Następnie zdejmujemy osłonki i odkręcamy zacisk hamulcowy, musimy go podwiesić na sprężynie amortyzatora by nie uszkodzić przewodu hamulcowego. Możemy w tej chwili zweryfikować stan tłoczka i gum ochronnych. Najważniejsze żeby odchylić gumę i sprawdzić czy pod nią nie ma brudu lub korozji. Jeżeli są należy wtedy zregenerować zacisk, wymieniając gumę osłonową lub cały komplet razem z tłoczkiem. Po czym cofamy tłoczek hamulcowy. Następnie wyjmujemy stare klocki hamulcowe.

Teraz przystępujemy do odkręcenia jarzma hamulcowego, później odkręcamy śrubę ustalająca tarcze hamulcową. W tym momencie zdejmujemy tarczę hamulcową, jeżeli stawia opór możemy pomóc sobie młotkiem.

Następnym etapem jest oczyszczenie powierzchni styku piasty. Robimy to bardzo dokładnie. Piasty niczym nie smarujemy, ponieważ smarowanie może spowodować bicie boczne tarczy hamulcowej. Tarcze montujemy na piastę następnie, wkręcamy śrubę ustalająca tarcze. Teraz przystępujemy do oczyszczenia jarzma i prowadnic zacisku. Prowadnice możemy nasmarować smarem do układów hamulcowych w celu płynnej pracy.
Następnie montujemy jarzmo, pamiętajmy aby śruby mocujące były zabezpieczone specjalnym klejem do gwintów zrywanym (najczęściej koloru niebieskiego) aby się nie luzowały.

Nadszedł czas na montaż klocków, proponuje aby na początek sprawdzić czy klocki płynie przesuwają się po prowadnicy, dopiera po upewnieniu możemy nałożyć trochę smaru na powierzchnie styku klocka z jarzmem.

Po zamontowaniu klocków zakładamy zacisk a następnie koło. Bezpośrednio po wymianie klocków i tarcz warto pamiętać o; Kilkukrotnym naciśnięciu pedału hamulca aby ustawić tłoczki hamulcowe. Sprawdzeniu poziomu płynu hamulcowego. Przez pierwsze 200-300 km starać się hamować delikatnie , aby nie zniszczyć niedotartych klocków hamulcowych.
Zachęcamy do zakupu klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych w naszym sklepie internetowym. Posiadamy w ofercie szeroki wybór części układu hamulcowego renomowanych producentów są to min. ATE, Bosch, Zimermann, Rotinger, Brembo, Textar, Lucas, Ate, Ferodo czy też Meyle.
    
Przypominamy, że na zakupie części układu hamulcowego nie warto oszczędzać, gdyż najczęściej jakość jest proporcjonalna do ceny. Stawką jest przecież bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.