Płukanie silnika – czy warto to zrobić?

Dbałość o prawidłowe działanie silnika należy do jednych z największych zmartwień posiadaczy samochodów. Jest on w końcu sercem całej maszyny. Z tego powodu stosuje się wiele zabiegów konserwacyjnych oraz regularnie serwisuje także ten element pojazdu. Przede wszystkim należy unikać przegrzania się podzespołów silnika, a jedną z czynności, które pozwalają oddalić te zagrożenie jest płukanie silnika.


Skąd w silniku biorą się zanieczyszczenia?

Na wstępie warto zastanowić się, skąd w ogóle do jednostki napędowej dostają się nieczystości oraz czy można tego uniknąć.

Dla funkcjonowania silnika nie ma żadnego znaczenia, czy jest brudny, czy czysty z zewnątrz. To wyłącznie kwestia estetyki, ale potencjalnym nabywcom używanego samochodu może wskazywać na historię jego użytkowania oraz ewentualne wady, a tym samym obniżyć wartość auta. Doświadczony kierowca wie, że należy sprawdzić jego wnętrze. Otóż w środku silnika może znajdować się tzw. nagar, czyli twardy osad o charakterystycznej barwie, który pojawia się w wyniku niedopalania się resztek oleju czy paliwa.

Ryzyko pojawienia się nagaru w silniku zwiększa się proporcjonalnie wraz ze zużywaniem się oleju lub eksploatacją w trudnych warunkach. Można znacznie zmniejszyć niebezpieczeństwo jego wystąpienia za pomocą regularnych (choćby i przedwczesnych) wymian oleju, a także dzięki unikaniu bardziej wymagających tras. Nie zawsze jest to jednak rozwiązanie, na które każdy może sobie pozwolić. Dlatego właśnie część użytkowników aut decyduje się na czyszczenie.

Czym płukać silnik?

Redukcja zanieczyszczeń we wnętrzu silnika polega na wprowadzeniu do niego odpowiednio przygotowanego preparatu nazywanego płukanką. W większości przypadków jest to preparat składający się głównie z nafty (w około 80-90%, choć na rynku można znaleźć produkty o zróżnicowanych proporcjach) oraz pozostałych substancji mających na celu rozpuszczenie nagarów i wszelkiego szlamu z silnika, ale również zwiększenie jego trwałości. Takie rezultaty może osiągnąć wyłącznie dobra płukanka, zawierająca m.in. skoncentrowane lubryfikanty (aby preparat dotarł do każdej części silnika), detergenty do usuwania osadu czy pozostałe dodatki utrwalające uszczelki.

Zaleca się stosowanie profesjonalnych płukanek, które są w stanie zapewnić powyższe właściwości i tym samym przedłużyć żywotność silnika. Warto przy tym pamiętać, że w krajach Unii Europejskiej korzystanie z takich preparatów jest rekomendowane jako rozwiązanie ekologiczne i ekonomiczne – nawet w przypadku stosowania ich profilaktycznie, ponieważ pozytywnie wpływają na eksploatację jednostek napędowych.

Jak wygląda płukanie silnika?

Po zaopatrzeniu się we właściwą płukankę można spokojnie, w domowych warunkach, przeprowadzić cały proces. Jednak w przypadku małej wiedzy odnośnie działania pojazdów i jego poszczególnych elementów można skorzystać z pomocy w warsztacie, np. przy okazji przeglądu. Profesjonalni mechanicy na pewno zaprezentują, jak wygląda płukanie silnika.

Samo płukanie jest zresztą względnie proste. Wystarczy do silnika wlać odpowiednią dawkę płukanki, a następnie uruchomić jednostkę na kilkanaście minut. Należy przy tym ustawić pracę silnika na wolne obroty, dzięki czemu preparat będzie mógł dotrzeć z czasem do nawet najgłębszych zakamarków silnika, czyszcząc jego wnętrze i przywracając elastyczność uszczelkom.

Po upłynięciu 10 do 15 minut można zastopować silnik i rozpocząć wyprowadzanie starego oleju wymieszanego z preparatem. Wraz z nimi powinny zostać usunięte również wszelkie osady i nagary. Po tym procesie można w końcu wlać nowy olej i sprawdzić jego czystość. Taką weryfikację przeprowadza się również własnoręcznie. Wystarczy zastosować bagnet. Jeśli wcześniej po wlaniu nowego oleju zauważało się na bagnecie zanieczyszczenia (np. w kolorze czarnym) po krótkim włączeniu silnika, teraz już nie powinno pojawiać się nic podobnego.

Podczas płukania i wymiany oleju można również wymienić filtr, aby uzyskać wydajniejsze efekty. Pozbycie się nagarów i zaaplikowanie nowego sprzętu zauważalnie wpłynie na komfort jazdy, a w dalszej perspektywie pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa przedwczesnego zużycia się jednostki napędowej.

Czy istnieją jakieś przeciwwskazania?

Stary, długo eksploatowany silnik może mieć wiele zanieczyszczeń, a ze względu na swój wiek może również źle reagować na niektóre preparaty. Dlatego warto wcześniej upewnić się, że za pomocą płukanki nie osiągnie się niechcianego efektu w tego typu silnikach. Czasem również może się okazać, że całą procedurę należy wykonać dwukrotnie, ponieważ jednostka niepoddawana nigdy takiemu zabiegowi może zwyczajnie nie zostać dokładnie wyczyszczona.

Zalety takiego rozwiązania

Pozbycie się z silnika wszelkich osadów, nagarów i pozostałych zanieczyszczeń zwiększy bezpieczeństwo pracy jednostki napędowej nawet podczas najtrudniejszych tras. Jednocześnie zmniejsza ryzyko awarii, ponieważ profesjonalne płukanki zawierają dodatki wpływające na trwałość uszczelek. Czyste wnętrze silnika spowoduje m.in. jego cichszą i wydajniejszą pracę, ale również polepszy jego ogólną kondycję.

Polecane produkty do płukania silnika:

- LIQUI MOLY PROLINE ENGINE FLUSH 500ML

- LIQUI MOLY ENGINE FLUSH 300ML

- LIQUI MOLY DODATEK DO CZYSZCZENIA WNĘTRZA SILNIKÓW MOTOCYKLOWYCH 250ML

- K2-MOTOR FLUSH 250ML