Jak zregenerować reflektory?

Przednie reflektory samochodowe, które są zmatowiałe nie tylko źle wyglądają, ale również słabo świecą. Nowe reflektory są zwykle drogie, ale w większości przypadków możliwa jest regeneracja starych kloszy. Najczęściej taką regenerację można przeprowadzić samodzielnie, nawet bez wymontowywania świateł z pojazdu.


Prawidłowa widoczność ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drodze, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy dzień jest coraz krótszy i szybko zapada zmrok.

Klosze szybko matowieją przede wszystkim dlatego, że – ze względu na bezpieczeństwo i chęć zwiększenia możliwości w zakresie nadawania im atrakcyjnych kształtów – wytwarza się je nie ze szkła, lecz z tworzywa sztucznego (poliwęglanu). Dzięki temu są wprawdzie lżejsze i mniej podatne na stłuczenia, ale za to ich powierzchnia wykazuje dużą wrażliwość na zarysowania. Jeśli dodać do tego, fakt, że szkodzą im wysokie temperatury, promieniowanie UV oraz agresywne chemikalia, to otrzymamy obraz produktu, który prędzej czy później po prostu musi się zepsuć.

Reflektory wykonane z poliwęglanu są wrażliwe nie tylko na uderzenia pyłu drogowego, które powodują utratę ich przejrzystości, ale również na promieniowanie UV, przyczyniające się do żółknięcia.

Do renowacji reflektorów potrzebujemy przede wszystkim: ścierki z mikrofibry, płynu do mycia szyb, taśmy do zabezpieczenia lakieru, wodnego papieru ściernego (P800 i P2000), a także środka do polerowania plastiku, polerki albo pada polerskiego, lakieru bezbarwnego. Możemy także kupić cały zestaw zawierający wszystkie potrzebne produkty. Pracę rozpoczynamy od umycia reflektora. Następnie szlifujemy jego powierzchnię aż do uzyskania gładkiej, matowej powierzchni, którą na koniec polerujemy, aby przywrócić jej przejrzystość i blask.

Regeneracja krok po kroku:

1. Umycie reflektora

Zaczynamy od dokładnego umycia reflektora za pomocą płynu do mycia szyb i miękkiej ścierki z mikrofibry. Zaschnięte błoto i przyklejone drobne kamyczki musimy delikatnie usunąć, tak, aby nie porysować dodatkowo powierzchni klosza.

2. Zabezpieczenie

Przed przystąpieniem do regeneracji oklejamy jeszcze karoserię wokół reflektorów taśmą malarską – po to, by przypadkowo nie zniszczyć lakieru. Taśma nie powinna jednak być zbyt mocna, ponieważ przy jej odrywaniu możemy uszkodzić lakierowane elementy nadwozia.

3. Szlifowanie

Wyszlifować dokładnie mokrym papierem ściernym P800, aż do usunięcia zżółknięć.

4. Czyszczenie

Oczyścić i odtłuścić powierzchnię odtłuszczaczem do plastiku lub płynem do mycia szyb. Wytrzeć do sucha.

5. Szlifowanie

Wyszlifować dokładnie mokrym papierem ściernym P2000./p>

6. Czyszczenie

Oczyścić i odtłuścić powierzchnię odtłuszczaczem do plastiku lub płynem do mycia szyb. Wytrzeć do sucha.

7. Polerowanie

- ręczne – nanosić pastę przy pomocy gąbki lub mikrowłókna i polerować aż do momentu uzyskania połysku i gładkiej powierzchni.

- mechaniczne – nałożyć pastę na gąbkę polerską, rozprowadzić pastę na niskich obrotach (ok. 600 obr/min), a następnie zwiększyć je do ok. 1200 obr/min i polerować aż do uzyskania wysokiego połysku.

8. Czyszczenie

Oczyścić i odtłuścić powierzchnię odtłuszczaczem do plastiku lub płynem do mycia szyb. Wytrzeć do sucha.

9. Zabezpieczenie

Na koniec warto dodatkowo zabezpieczyć reflektor za pomocą lakieru bezbarwnego. Pozwoli to zabezpieczyć tworzywo przed promieniowaniem UV czy innymi szkodliwymi czynnikami – agresywną chemią, kwaśnymi deszczami, itp.

Samodzielna regeneracja reflektorów zajmuje niewiele czasu i nie wymaga dużych nakładów finansowych.Znacząco poprawia komfort jazdy – matowe, pożółknięte lampy mogą bowiem zmniejszać widoczność na drodze nawet o 40%. Warto więc podjąć odrobinę wysiłku i przywrócić reflektorom dawny blask.